The Purple Sky

"Yesterday is but today's memory, tomorrow is today's dream" - Khalil Gibran

penah tak dgr orang laungkan azan, cukup merdu.. sampai hati rasa tersentuh..?

bunyi macam pelik, tp time kat sekolah dulu, ada satu suara..,, yg tiap2 kali dier laungkan azan, aku mmg akan terpegun. tiap kali aku dgr aku rasa the world seem to halt, aku akan tutup mata sbb nak hayati alunan yg bagi aku mmg sgt merdu.

tp ironiknye, aku tak pernah tahu siapa tuan punya suara tu, walaupun puas aku bertanya kat org. habis sekolah, aku selalu terfikir adakah aku berpeluang nak dgr laungan azan sesedap tu lagi..

until today.

time solat isya' td. bilal yg berlainan, tapi efek suara yg cukup hebat, hampir buat aku menangis.
Allahuakbar. dan kali ni aku tahu siapa tuan punya suara tu. =)

it was awesome.

3 comments:

Muazzin yang paling hebat ialah Bilal bin Rabah. Kerna keikhlasan dan keimanannya, laungan azannya menusuk kalbu semua umat di zaman nabi s.a.w.. Pernah suatu ketika Bilal di ganti oleh seorang yang bersuara cukup merdu, namun kerna sifat riak, azannya tidak berjaya menarik orang ke masjid nabi.

Jadi, setiap lafaz yang terbit dari hati yang ikhlas akan jatuh ke hati setiap yang mendengar...

Mungkin "suara itu" ada keikhlasannya.

Ehem..ehem..

isyk..ape ehem..ehem ni kak hliza.. =))