The Purple Sky

"Yesterday is but today's memory, tomorrow is today's dream" - Khalil Gibran

Dalam byk2 perasaan, perasaan yg plg senang nak dipupuk adalah rasa malas. Tak payah tanam dalam adunan tanah 3:2:2 (tanah peroi:pasir:baja organik) supaya tanaman subur (mcm yg dipelajari dalam kemahiran hidup tingkatan 2). Tak payah ditabur baja kompos. Tak payah siram hari2..Biarkan saja di situ. Akan malaslah walau serajin mana pun hati tu pada mulanya. Nak lagi subur? Senang je. Lupakan semua disiplin diri. Buat kerja ikut hati. Berhenti motivasikan diri. Pikirkan selalu tilam yang sejuk dan bantal yang lembut. Pikirkan keenakan duduk bersahaja tanpa buat apa2. Nescaya rasa malas akan tumbuh hijau dan gemilang. Cubalah sendiri kalau tak percaya.

‘The world is prone towards instability’
Rambut yang dibiar tak bersikat akan masai. Rumah yang dibiar tak berkemas akan jadi semak. Mesin yang diguna tanpa diservis akan mudah rosak. Hati yang tak selalu dididik akan mudah lalai.

Tak mungkin rambut yang tak disikat akan cantik dan beralun. Tak mungkin rumah yg tak dikemas akan jadi teratur. Mesin yang tak diservis akan selalu berfungsi dgn baik? Hati yg tak dididik tak akan selalu igt pada penciptanya.

Maka, kesimpulannya rasa malas juga perlu ditangkis. Jika dibiar ia akan ibarat fungus diatas roti yg disiram air. Konfirm jadi koloni.

0 comments: